The Oprah Winfrey show

Som jag redan har nämnt är jag sjuk och sitter hemma. En rutin som jag har när jag är sjuk är att kolla på "Våra bästa år" och "The Oprah Winfrey show".

Temat idag på Oprah var; "vad hade du gjort?"
Det gick ut på att man satte ut massa kameror på offentliga platser och lät några skådespelare utföra olika draman, som vanligtvis borde få folk att reagera och gripa in.
En händelse utspelades på ett bageri. Det var dolda kameror utplacerade men det visste ju inte de andra kunderna som skulle handla (bortsett från den muslimska kvinnan och konditorn som var skådespelare i hela grejen) 

En muslimsk kvinna ska beställa då konditorn på bageriet säger:
- vi tjänar inte såna som din sort
- ursäkta?
- ja, vi tjänar inte terrorister.
(nu minns jag inte resten av konversationen)
Det är folk i bageriet men ingen, absolut INGEN reagerar. Kvinnan, som uppenbart känner sig förnedrad, ber en annan man beställa åt henne. Mannen vägrar
Efter ett tag har andra kunder kommit in och de gamla är inte kvar, då kör de om hela grejen. Kvinnan ska beställa och konditorn säger återigen att han inte tjänar såna som hennes sort. Han säger också att: "jag väljer vilka jag vill tjäna".
DÅ, helt plötsligt tillägger en man: "Just precis!!!!!" Han går fram till konditorn och ger honom high-five. Jag sitter där framför tv-soffan med öppen mun, helt chockad! Och det här ska vara rikiga människor......
Hur som helst, mannen bakom hela grejen, som har satt dit kamerorna, springer efter kunden som höll med konditorn och frågar: "varför försvarade du inte kvinnan?"
kunden svarar: "hon är inte amerikan! Och det är inte du heller......" ("producenten" är i grund och botten mexikan men hans familj har sedan sex generationer bott i texas)
Det kommer in andra kunder och de får köra om hela grejen igen. Denna gång var det två tonårstjejer som valde att istället försvara kvinnan. Den ena tonåringen är också muslim men har ingen slöja. Hon frågar konditorn: "hur kan du välja att tjäna mig men inte henne? Vi har ju samma ursprung"
Konditorn (återigen, han är skådespelare) svarar: "För att du klär dig åtminstonde amerikanskt."
Konditorn ropar sedan åt den muslimska kvinnan: "gå ut med din Jihad!"

Av ALLA kunder så var det endast 6 personer som försvarade kvinnan. 13 personer höll med konditorn medan 22 inte sa ett piss. De sa INTE ETT SKIT!!!!!! De stod och iakttog allt och hörde allt, men sa ingenting.

Racism in a bakery? Alison and Jasmeen 




De körde en till händelse, men denna gång utspelades det hela i en park.
En afroamerikansk man håller på att misshandla sin fru mitt framför förbigående kvinnor och män. Också denna gång reagerar ingen. Det kommer till slut fram två män, och jag tänker för mig själv: "äntligen!". Dock blir jag lite förvånad när de säger: "hörrni! det här är varken rätt tid eller plats för det där", med andra ord, "hemma, bakom stängda dörrar, är det helt okej att slå sönder henne"

Av ALLA förbipasserande (har inga exakta siffror på hur många det var, men skådespelarna höll på i fem timmar i parken så ni kan ju tänka er hur många som måste ha gått förbi) så var det EN kvinna som satte stopp för det hela och ringde polisen. Hon kollade rakt in i misshandlarens ögon och sa: "Jag är inte rädd för dig!"
Det är mod, mina vänner. Det är mod!


Denna kvinna fick komma till Oprahs studio och läsa upp ett brev som hon hade skickat in till Oprah efter själva händelsen (hon fick reda på att det var ett experiment precis efteråt)
Nu minns jag inte exakt vad det stod bortsett från att det var rörande, men det stod typ, "om detta hade varit tidigare vet jag inte om jag hade reagerat på samma sätt. Jag hade förmodligen bara gått förbi. Men jag har insett att om jag inte trotsar min rädsla och gör det rätta så kommer jag att få leva med skulden och må dåligt i en lång period framöver. För att jag ska må bra som människa behöver jag göra det som är rätt"


The actors in the park Tammy Billups

>Det är inte hat som dödar människor, det är likgiltighet<

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0