Ingen AP än, men det känns som inte längesen....

Som jag nämnt många gånger förut, lyssnar jag mycket på hiphop. Inte vilken hiphop som helst, utan mer djup hiphop. Talib Kweli, Lupe Fiasco, Common och Nas främst.

Men, detta inlägg ska inte handla om den sortens hiphop. Istället ska den handla om den svenska gruppen Advance Patrol som jag lyssnade mycket på när jag var yngre.
Jag vet inte om ni har hört talas om dem, då de är sjukt underskattade. De tillhör i alla fall mina favoriter, och jag beundrar dem som fan!
Gruppen bestod från början av Gonza, Juan, Rodde och Chafic. Året är 2002 och de är precis på väg att få skivkontrakt då det plötsligt händer något tragiskt. Gruppens ledare, Chafic, tar självmord en kväll i april genom att hoppa framför ett tåg.
De andra tvingas därefter att fortsätta kämpa för drömmen om skivkontrakt samtidigt som de bär på stor sorg och förtvivlan.
Chafic hade också en fru vid namn Carla, som är mor till hans två barn. Nicole och Chafica. Carla var fortfarande gravid med Chafica när han gick bort, och Chafic fick därför aldrig se sin andra dotter.
Det gjordes en dokumentär år 2004 vid namn Gå Loss, som handlar om tiden efter självmordet och om hur människorna kring Chafic kämpar på med sina liv. Killarna i gruppen får sitt skivkontrakt och släpper därefter sin första skiva som blir till en stor framgång. Skivan handlar mycket om att hylla Chafic, och musiken blir som en läkningsprocess.
Carla berättar om sorgen och ilskan över att Chafic lämnat henne ensam med två barn. Varje dag blir till en kamp, men hon håller sig stark. Stark för att hon måste för sina två barn.....

Jag vet inte, jag har stor respekt för Advance Patrol, för att de har kämpat för att komma dit de är idag.
Se filmen, Gå Loss. Den är sjukt bra men tragisk på samma gång. Klart sevärd!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0