Höstdepression, MY ASS!



Jag har tänkt på en sak (as usual). Nämligen på det här med hösten. Man brukar ju säga att hösten är den värsta årstiden eftersom att det är då de flesta blir deprimerade. Det har gått så långt att man nu börjat klassa "höstdepression" som en folksjukdom. Jag vet inte hur många artiklar jag hittat på bl.a. aftonbladet som just handlar om höstdepressioner. Sist såg jag en artikel med rubriken "mirakelpiller mot din höstdepression". Jag vet inte, PERSONLIGEN tycker jag att det hela är lite weird. Det här med "höstdepressioner" det vill säga. För jag menar, visst, hösten är mörk och regnig.... men so what?! Vad spelar det egentligen för roll? Kan man inte då lika gärna drabbas av en sommardepression? För att det då är för ljust och soligt? Då kan vi lika gärna drabbas av depressioner efter varje årstid. Jag vet inte, personligen tycker jag inte att det håller. Jag tror mer att det är så att människan vill ha något att skylla på. Det kan vara så att man är deprimerad av andra orsaker och vill hitta en orsak till VARFÖR man är deprimerad. Man använder sig därför av  försvarsmekanismen "rationalisering" och börjar bortförklara sin depression på annat. I det här fallet, att man mår dåligt just nu bara för att det är höst. Man intalar sig själv att det är OKEJ att må dåligt när det är höst och att alla gör det. Det är som en slags trygghet att veta att man inte är ensam och att man inte är knäpp.
Först funderade jag lite på om det var svenskt, det här med höstdepressioner. För att om jag ska vara ärlig så känns det väldigt svenskt det här med att klaga och bortförklara allt på vädret. Det kanske är något jag har fått för mig, vad vet jag. Men ni vet när man har ett samtal med en person som man kanske inte känner så väl, och det plötsligt blir pinsam tystnad? Vad gör man då ofta för att bryta tystnaden? Jo, man lägger en kommentar såsom "gud vad kallt det är idag!" eller "det är lite mulet! hoppas det inte börjar regna". Lite funny är det egentligen, tycker ni inte?
I alla fall, jag sökte på google för att se om det fanns något som hette "autumn depression" i andra länder, och vet ni vad?!?! Hör och häpna, jag hittade en artikel med rubriken "How to fight with autumn depression" i UKRAINSKA nyheter. Jag blev lite chockad om jag ska vara ärlig. Jag vet inte, Ukraina känns ganska exotiskt för mig då det är ett land man inte hör så mycket om.
Men asså vad tror ni? Tror ni på det här med höstdepressioner? Tror ni att det är som jag säger, att det endast är en bortförklaring? Eller har ni kanske en annan teori?
Jag själv tycker att det är lite konstigt att vissa "höstdepressioner" håller ända in till sommaren. Om det nu är så att man blir deppig för att det är höst, bör inte depressionen då upphöra när hösten är över? När det längre inte är "mörkt och regnigt"? Är det inte då bara något tillfälligt?
Alltså, rätta mig gärna om jag har fel. Jag kanske har fått allting om bakfoten.
Men jag, JAG personligen tycker att hösten är SJUKT mysig. Hösten är, efter sommaren, min favorit årstid. Jag kanske är knäpp, vad vet jag, men jag tycker faktiskt om att det är mörkt och regnigt. Det är det bästa jag vet!
Finns inget bättre än att ligga i soffan med en filt över sig en kväll samtidigt som man ser på en bra film och hör regnet smattra mot fönsterbläcket. Ljusen är tända i det mörka rummet och man håller en varm kopp te/choklad i händerna. Mysfaktorn är hög och då, DÅ mina vänner, mår jag som bäst.
Men, om jag nu däremot SKULLE vara deprimerad på hösten kan jag försäkra er om att det skulle vara av andra anledningar än vädret ;)

Pyss på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0