Vi bör fundera på......

...vad våra handlingar får för konsekvenser. Allt du gör, det sättet du beter dig och behandlar andra på, påverkar andra mycket mer än du någonsin kommer kunna ana.


Det finns en låt, som jag hörde år 2002, som har haft en väldigt stor inverkan på mig. "Kelly Rowland - Stole", är en av de få låtar idag som verkligen har en betydelse, en djup låttext. Jag stötte återigen på denna låt idag, av en slump, och började tänka..

Det fanns alltid minst en ensamvarg när man var yngre. Som fanns, men som man inte såg, som i stort sett var osynlig. Som man definitivt hade kunnat vara mycket snällare mot, som man hade kunnat visa lite uppmärksamhet endast genom ett hej. Varför har vi så svårt att säga ett ynkligt litet ord som "hej"? Speciellt när ett sådant litet ord kan göra så mycket för en människa. De minsta sakerna kan förhindra de största tragedierna, men vi inser inte det förrän det är försent. Nu tänker jag på alla skolmassakrer i främst USA..

Hur många dödsskjutningar hade aldrig behövt ske om någon, någon hade tagit sig tid att prata med dessa "ensamvargar"? För det är trots allt oftast ensamvargar, personer som andra anser vara konstiga, som tar till dessa extrema medel. Vad beror det på? Brist på uppmärksamhet? En slags hämnd för att få folk att känna samma smärta? Jag är allvarligt talat inte säker.

Alla människor behöver en vän, någon som förstår sig på en, annars blir man knäpp. Man behöver någon som kan dela ens smärta när man genomgår hårda tider.

Hur som helst, jag satt här och funderade, på de oskyldiga som samtidigt miste livet i dessa dåd. Tänk om, tänk om de hade funnits bland oss idag, tänk om deras liv aldrig hade slocknat. Människor med hela livet framför sig, människor med så stor potential att de kunde ha blivit vad som helst. Men som aldrig fick chansen till det. Det får en att fundera, tänk om jag dör imorgon? Tänk om jag dör idag? Only time can tell. Tänk på att inte begå saker som du kommer att få ångra, för till slut kan det vara för sent att rätta till dem. Behandla alltid andra som du själv vill bli behandlad, för ALLT får konsekvenser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0