USA's presidentval

Hillary Clinton vs. Barack Obama

USA's presidentval är ett hett ämne som legat på mångas läppar ganska länge nu. Jag själv har däremot inte uttalat mig mycket om mina åsikter än, vilket jag däremot tänker göra nu..

Visst känns det som att all rapportering angående USA's presidentval handlar om demokratsidan? Sällan jag hittar artiklar som berör republikanernas kandidater. Demokraterna har gått och blivit lite favoriserade här i Sverige. Helt ärligt, tycker jag att de har blivit det. Vilket jag personligen inte har något emot då demokraternas politik ligger närmare mitt hjärta. Det som jag tycker är intressant med detta presidentval är att demokraterna äntligen har två riktigt starka representanter. Men saken är den att det känns som de flesta människor, i alla fall utanför USA, "hejar" på sin respektive kandidat av helt fel anledningar.
Hillary vill de flesta ska vinna för att hon är kvinna, och Obama för att han är svart. Visst hade det varit kul om USA fick sin första svarta eller kvinnliga president, men jag anser fortfarande att om Obama eller Hillary ska vinna ska det vara för att deras politik är tilltalande. INTE för att det är trendigt att vara jämställd.
Själv hade jag valt att inte ställa mig på någons sida tills jag kände att jag visste mer om deras politik.
Nu kan jag väl säga att jag vet mer än vad jag gjorde tidigare, och därför väljer att uttala mig. Och för er som inte vet, här kommer en kort lista i vad de två demokraterna tycker:

Hillarys hjärtefrågor är bla sjukvårdsförsäkringen, men även kvinnorättigheter. Till Irak kriget ställer hon sig nu emot, dock röstade hon för en invasion i senaten efter 11:e september

Obama ställer sig kritiskt till irak kriget, vilket han även gjorde innan invasionen - till skillnad från Hillary och många andra. Han vill "förnya" USA:s utrikespolitik genom att som han själv säger inte vända diplomatin ryggen. Han är även öppen för att ta bort den blockad som USA har upprättat mot Kuba.

Detta är såklart inte hela deras politiska program men det är vad man lagt mest fokus på, dessutom tycker jag att hur USA:s kommande president står utrikespolitiskt är något som definitivt kommer att påverka övriga världen - och därför viktigt att hålla koll på.

Och var står jag? Vem "hejar" jag på?
Är fortfarande lite osäker, vilket inte spelar någon roll då jag inte ens kommer rösta - och inte resten utav Sverige heller! Jag känner att Hillary har en bra sjukvårdspolitik men samtidigt tycker jag att Obama har en mycket sundare utrikespolitik. Och i slutändan är det det som påverkar mig. Så OM jag hade röstat, hade jag nog röstat på Obama.
Fast bara det inte är en republikan som vinner är jag nöjd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0