Beskyll inte mig för mina förfäders handlingar.

image10

Var inne och läste ett inlägg på en väns blogg och känner att jag måste skriva om det jag fick läsa här i min krönika. Inlägget handlade om henne, hur stolt neger hon är och hur illa hennes, som hon uttrycker det, bröder och systrar behandlades som slavar förr i tiden. Det fanns två meningar jag reagerade extra starkt på, "I de vitas ögon var de svarta mindre värda. De svarta var (enligt de vita) opålitliga och lata, ändå var det dem som bl.a. fick plocka bomull åt de vita". Jag la märke till hur ofta "de svarta" och "de vita" nämndes, och vart av någon anledning irriterad.

Varför dela in oss i två grupper? Varför öka segregationen ännu mer?
Jag är TRÖTT på indelningen av "vita" och "svarta". Jag är så satans trött att det finns inte.

Jag är vit, du är svart. So what? What difference does it make?

Mycket skulle många svara, men det är något jag vägrar tro på då vi alla i grund och botten är människor med lika värde och därför bör ha samma förutsättningar.
Jag är ledsen för det mina förfäder gjorde. Eller nej, vänta?! Det är jag inte alls!
Varför ska jag vara ledsen och ta på mig skulden för att jag är vit över någonting några okunniga människor gjorde för flera årtionden sedan. Vad har jag med deras dumheter att göra när jag inte ens var född? Ni (och då menar jag inte svarta, utan folk generellt) talar om hur fel det är med rasism, men ändå kan ni inte släppa taget om begreppet "svarta och vita". Kom nu inte och säg att det inte går, för jag tror att människan kan, om hon vill, bidra med en liten del. DU kan bidra med en förändring. Rasismen och rasfördelningen kanske inte upphör nu, men om man drar sitt strå till stacken kanske våra barnbarn slipper få uppleva det vi upplever. Känslan att bli förtryckt i samhället på grund av sin hudfärg. Jag tror att de flesta upplever det som att det för det mesta är svarta som blir förtryckta, men det min vän, är felaktigt. Jag vet att jag, som vit, inte skulle kunna åka till vissa platser då jag skulle bli jäkligt nedtittad. Rasism finns ÖVERALLT! Ett exempel på REN rasism är alla dessa afroamerikanska komedifilmer. Hur ofta skämtas det inte om vita, att vita är dumma och stela och si och så? Är inte det också en form av rasism? I så fall, varför uppmärksammas det inte lika mycket som det hade gjort om det hade varit tvärtom, dvs att det var svarta som var dumma och stela? Är det då helt okej att skämta om vita men inte om svarta? Varför är det så? Vad är det som har gjort det okej? Vad är det som har gjort det okej att skämta om hudfärger över huvudtaget? En hudfärg är trots allt en hudfärg och inget mer. Som Fredro Starr uttryckte det i en av sina låttexter "We're all the same color when you turn out the light". Vi är alla individer, vi är unika, men inte på grund av vår hudfärg. Sluta älta saker som hände för jag vet inte hur länge sedan, fokusera på nuet! Gårdagen var historia. Vi kan inte förändra det som varit. Men när allting kommer omkring är vi alla fortfarande gjorda av samma kött och blod vare sig vi är lila, gröna, svarta eller vita.
Tillsammans är vi starka.


Kommentarer
Postat av: Haifah

Det är ingen som har bett dig att vara ledsen eller ta på dig skulden över vad som hände för flera hundra år sedan eller för vad som faktiskt händer än idag.
Jag håller med om att rasism existerar överallt och jag har aldrig påstått att det endast är svarta som blir förtryckta, men för mig är det bara naturligt att jag som svart tar åt mig mest när det gäller den typen av rasism och därför väljer JAG att ta upp just den typen av rasism.
Syftet med mitt inlägg var att försöka få folk att förstå innebörden av ordet neger och varför det skapar så mycket konflikter.
?Jag är vit, du är svart. So what? What difference does it make??
Sanningen, min vän, är att it makes a whole lot of difference. Du och jag kanske inte bryr oss, men ute i den riktiga världen så gör folk det. ALLT handlar om utseende, vare sig vi gillar det eller inte, men så är det!

2008-02-22 @ 09:44:18
URL: http://fahfah.blogg.se
Postat av: Michaela

felet är vl enligt mig att vi förbjuds att ha åsikter i vårt eget land, och att vi tvingas ignorera varandras olikheter.. DEt är ju inget fel att vara neger/svart.. vad man nu vill kalla det, varför får vi då inte nämna att nån är just svart?
skulle det vara mer fel än att konstatera att nån är blond, en annan brunett? det är en fysisk olikhet, inget fult eller dåligt, så VARFÖR censurerar svenska staten det som om det vore dåligt?
Och varför får man inte vara emot invandring i ett fritt land? sverigepartiet blev framröstat av svenska folket, verför? för att vi är onda rasister? eller för att vi vill att vårt eget land ska sluta främja invandrare framför svenskar? majoriteten svenskar vill bara ha jämlikhet, varken fördelar eller nackdelar för någon. men nu är fallet så att invandrare slipper undan skatten om de startar eget och har lättare för att få bidrag. Jag är absolut inte emot invandrare! tvärtom, jag ser upp till dem fr att de utnyttjar sina fördelar på ett extramt smart sätt! men svenska staten ger jag inte mycket för.. istället för att föra ihop svenskarna med invandrarna gör de en större klyfta mellan dem genom omvänd rasism, de är så rädda för att främja svensken att man istället göra det ofördelaktigt att vara född här.

2008-02-22 @ 18:15:30
URL: http://www.michaelaboren.blogspot.com
Postat av: Michaela

förresten, utmärkt skrivet! det känns som om man måste uttrycka sig nu, våra egna röster vänder staten ju emot oss!

2008-02-22 @ 18:18:49
URL: http://www.michaelaboren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0